A 18. században megjelenő modernebb hangszerek kiszorították a cimbalmot a pódiumokról, templomokból, és csak a nép körében maradt fenn használata azokon a területeken, ahol az európai kultúra nem tudott hatást gyakorolni, s a lakósság meg tudta őrizni identitását, népi kultúráját. A 18. sz, végén és a 19.sz. elején Magyarországon a vándorló cigányzenészek körében igen népszerű volt használata, mivel ez a hangszer mind szólózenélésre, mind zenekari kísérésre egyaránt alkalmas. A városi ember nem jutott el az elszigetelt falvakba, így nem tudhatta, hogy a cimbalom nem csak a cigányzenészek hangszere. Híres magyar zeneszerzők figyeltek fel a hangszer adottságaira, kihasználatlan lehetőségeire. Így született meg Erkel Ferenc Bánk bán c. operájának cimbalom szólama, mely Magyarországon új fejezetet nyitott a cimbalom klasszikus zenei használatában. Schunda V. József hangszer gyáros tökéletesítette az instrumentumot: hangterjedelmét megnövelte, lábra helyezte és zengést tompító pedállal látta el. Ezt a típusú hangszert használják a mai napig némi módosítással, melyet Bochák Lajos hangszerkészítő mester végzett rajta a 20. század elején.
Itt egy magas szinvolanu bemutato a' Cimbalom Nagyapjatol', hatartalan virtuozitassal varazsolja elo a hangokat a cimbalombol!
No comments:
Post a Comment